הפרעות עיכול- סיפורי מקרה

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

הפרעות עיכול שונות כמו שלשולים, עצירויות, יציאות לא סדירות, קשיים או כאבים בהתרוקנות, כאבי בטן, בחילות ועוד, הם נפוצים מאוד ומביאים לתסכול ואי נוחות ברמה יומיומית בקרב אנשים רבים. פגשתי לא מעט אנשים שהתרגלו לחיות כך, והרימו ידיים במחשבה שאין מה לעשות, "אלה החיים".

במאמר הבא אשתף אתכם במעט רקע מהרפואה הסינית על מערכת העיכול, ובמספר סיפורי מקרה מהקליניקה שלי, על מנת להדגיש ולהביא לידיעה, שלרפואה הסינית יכולת להשיב איזון והרמוניה במערכת העיכול, ולהחזיר לנו את יחסי השלום והאהבה עם הבטן שלנו.

  • ש', בחורה צעירה ומקסימה, הגיעה אלי לקליניקה בתלונה של יציאות לא סדירות וכאבי בטן- לפעמים לא מתפנה במשך כמה ימים, לפעמים הצואה רכה עד שלשול. בנוסף, היא סבלה גם מעייפות, סטרס ומצבי רוח. לאחר תשאול ואבחנה מעמיקים, הגעתי להבנה ששורש הבעיה נמצא אצלה בכבד- אנרגיית הכבד (ה"צ'י") תקועה ולא זורמת כמו שצריך, וכתוצאה הטחול נחלש- מה שמשפיע באופן ברור על כל הסימפטומים מהם היא סובלת. התחלתי לטפל בה בדיקור, והדבר הראשון והמשמעותי ביותר שהשתפר, ודיי מהר, היה העיכול. היציאות הפכו סדירות – כל יום, מרקם הצואה נהייה תקין, ובהמשך גם כאבי הבטן חלפו להם ושאר התסמינים נרגעו אף הם. אלמנט נוסף וחשוב בטיפול הזה היה הדרכה לפעילות גופנית מותאמת וממריצה, יחד עם מתיחות רלוונטיות ותרגילי צ'י קונג, להם חשיבות רבה בהנעת הצ'י התקוע בגוף, שחרור המתחים ושיפור המצב רוח.

 

  • ד'- בחור צעיר (ומקסים אף הוא), הגיע לטיפול עם שלשולים יומיומיים, כאבי בטן, בעיית עור וקשיי שינה. הוא חווה הפרעה משמעותית בחייו. האבחנה פה הייתה חום ולחות המצטברים בגוף. התחלנו בטיפולי דיקור יחד עם התאמת תפריט תזונה. התוצאה לא איחרה להגיע והשלשולים פסקו כמעט לגמרי. (וגם קשיי השינה) כאבי הבטן עוד באו והלכו לסירוגין ובהמשך גם זה חלף. המשכנו לטפל בבעיית העור שכחלק מהשבת האיזון הכללי לגוף, הסתדרה גם היא. במקרה הזה לתזונה הייתה חשיבות מכרעת, וללא שיתוף הפעולה של המטופל היה קשה יותר להביא לתוצאה משמעותית כזו.

 

  • ל'- אישה בת 57 (נו מה? ברור שמקסימהJ) פנתה לטיפול עקב עצירות ותחושת אי נוחות בבטן. ל' גם סבלה ממתח וכאבים בשכמות. בסיפור הזה התמקדתי בהזנה של דם ו"ין" (חומר מזין ומלחלח) מתוך הבנה שיש לה יובש במערכת, מה שמשבש את הזרימה התקינה של האנרגיה בגוף (וגורם גם למתח ולכאבים בשכמות) ומקשה על פעולת מעיים סדירה. התאמתי לה טיפול המשלב דיקור וטווינא (עיסוי רפואי סיני), ובמקביל הרכבתי לה פורמולה של צמחי מרפא סיניים ע"פ האבחנה. הטיפול עבד יפה, ושוב פעם שמחתי לראות איך הגוף, בעזרת ההכוונה הטיפולית, יודע לשוב לאיזון והמערכות חוזרות לתפקד בצורה תקינה.

 

ע"פ הרפואה הסינית, כאשר נוצרת הפרעה בתנועת הצ'י (האנרגיה) בגוף, על רקע כזה או אחר, נוצר חוסר איזון שמביא לסימפטומים כאלה ואחרים. נוצרת מחלה, או הפרעה. בעזרת אבחנה מדויקת וטיפול מתאים, ניתן להזכיר לגוף את יכולתו המופלאה לשוב לאיזון ולריפוי.

מע' העיכול ניתנת לטיפול יעיל ברפואה הסינית מפני שיש בה המון עצבים, והדיקור משפיע עליהם ביעילות. לא סתם קוראים לה 'המוח השני', בגלל מערכת העצבים האוטונומית שלה. הרבה רפלקסים פועלים בה באופן אוטונומי ויש השפעה הדדית בינה לבין מערכת העצבים הכללית. מתח במערכת הכללית יכול לשבש את מערכת העיכול, וקיבה לא רגועה יכולה להכניס את האדם למתח. לכן פעמים רבות ניתן לראות את השפעת המצב הרגשי על הבטן ואת השילוב ביניהם.

חשוב לציין, שכאשר עוסקים בהפרעות של מע' העיכול, לעיתים אין מנוס מלהתייחס גם לתזונה, ולנסות לשנות הרגלי אכילה, מה שיכול להביא להבדל משמעותי והתקדמות ניכרת בטיפול.

 

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר