צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות הולכת וגוברת לתכונות החוסן ולהשלכות החיוביות האפשריות של טראומה, מה שהוביל למושג צמיחה פוסט-טראומטית (PTG).

מהי צמיחה פוסט-טראומטית? (PTG)
הרעיון של צמיחה פוסט-טראומטית (PTG) פותח לראשונה בשנות ה-90 של המאה ה-20, והוא מוגדר כ"שינויים פסיכולוגיים חיוביים שנחוו למעשה מהמאבק בטראומה או במצבים מאתגרים ביותר". (Tedeschi & Calhoun, 1995)
PTG עשוי לכלול שינויים חיוביים בתפיסה העצמית, ביחסים בין אישיים ובפילוסופית החיים, מה שמוביל להגברת הביטחון העצמי, גישה פתוחה רבה יותר כלפי אחרים, הערכה יותר של החיים וגילוי אפשרויות חדשות.

השפעת הטראומה על הגוף והנפש-
על פי הרפואה הסינית, הגוף והנפש הם יחידה אחת, ולכן כל שינוי באחד מהם משפיע גם על האחר. טראומה היא חוויה רגשית חזקה שיכולה לגרום לשינויים פיזיים ונפשיים משמעותיים.
במישור הפיזי, טראומה עלולה לגרום לשינויים במערכת העצבים, במערכת החיסונית ובמערכת ההורמונלית. שינויים אלו יכולים להוביל לסימפטומים פיזיים שונים, כגון כאבי ראש, כאבי בטן, הפרעות שינה ועוד.
במישור הנפשי, טראומה עלולה לגרום לקשיים רגשיים שונים, כגון חרדה, דיכאון, פוביות ועוד. קשיים אלו עלולים לפגוע בתפקוד היומיומי של האדם וביכולתו להסתגל לסביבה.

האפשרות לצמיחה פוסט-טראומטית
למרות ההשלכות השליליות האפשריות של טראומה, ישנם אנשים שמצליחים לצאת ממנה עם שינויים חיוביים. תופעה זו נקראת צמיחה פוסט-טראומטית (PTG).

PTG יכולה להתבטא בשינויים שונים, כגון:
1. שיפור בתחושת העצמי
2. חיזוק היחסים בין אישיים
3. גילוי משמעות חדשה בחיים
4. פיתוח חוסן נפשי

גורמים המשפיעים על צמיחה פוסט-טראומטית-
ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על האפשרות לצמיחה פוסט-טראומטית, כגון:
1. תמיכה חברתית
2. משאבים אישיים
3. תכונות אישיות
4. פירוש האירוע הטראומטי

טיפול בצמיחה פוסט-טראומטית-
ישנם מספר טיפולים שיכולים לסייע בהתמודדות עם טראומה ולעודד צמיחה פוסט-טראומטית, כגון:
1. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)
2. טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT)
3. טיפול טרנספורמטיבי

לפי הרפואה הסינית, טראומה היא הפרעה של זרימה האנרגיה בגוף, מה שמוביל לשינויים פיזיים ונפשיים. ישנן מספר שיטות טיפול ברפואה הסינית שיכולות לסייע בהתמודדות עם טראומה ולעודד צמיחה פוסט-טראומטית. שיטות אלו כוללות:
1. דיקור סיני: דיקור סיני הוא שיטה טיפולית שבעזרתה ניתן להפחית מתח וחרדה ולשפר את זרימה האנרגיה בגוף.
צמחי מרפא סיניים: צמחי מרפא סיניים הם תרופות טבעיות שיכולות לעזור להרגיע את הגוף, להפחית חרדה ונדודי שינה ולשפר את תפקוד המערכת החיסונית.
2. שיטות תרגול: שיטות תרגול כגון יוגה, צ'י קונג וטאי צ'י יכולות לעזור להרגיע את הגוף, לשפר את זרימה האנרגיה בגוף ולפתח חוסן נפשי.
דוגמאות לצמיחה פוסט-טראומטית בראי הרפואה הסינית
הרפואה הסינית רואה בצמיחה פוסט-טראומטית תהליך של התאוששות והתפתחות. התהליך הזה יכול להתבטא בשינויים שונים, כגון:
3. שיפור בתחושת העצמי: אדם שחווה טראומה עשוי להרגיש חלש, ופגיע עם הזמן, הוא יכול ללמוד להעריך את עצמו יותר, להכיר ביכולותיו ובחוזקותיו ולפתח תחושת ביטחון עצמי.
חיזוק היחסים בין אישיים: אירוע טראומטי יכול לפגוע באמון ובקשרים בין אישיים. עם הזמן, אדם שחווה טראומה יכול ללמוד לפתח אמון מחודש באחרים, להעמיק את הקשרים החברתיים שלו ולפתח תחושת שייכות.
4. גילוי משמעות חדשה בחיים: טראומה יכולה לגרום לאדם להרהר במשמעות החיים. עם הזמן, הוא יכול למצוא משמעות חדשה לחייו, להתמקד בדברים החשובים לו באמת ולפתח מטרות חדשות.
5. פיתוח חוסן נפשי: טראומה יכולה לפגוע בחוסן הנפשי של האדם. עם הזמן, הוא יכול ללמוד להתמודד עם קשיים בצורה יעילה יותר, לפתח יכולת התמודדות עם לחץ ולשפר את בריאות הנפש שלו.

הרפואה הסינית יכולה להיות כלי יעיל להתמודדות עם טראומה ולעודד צמיחה פוסט-טראומטית. שיטות הטיפול ברפואה הסינית יכולות לעזור להרגיע את הגוף, להפחית מתח וחרדה, לשפר את זרימה האנרגיה בגוף ולפתח חוסן נפשי.

 

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר