ויטמין c

ההיסטוריה של ויטמין C והשפעותיו על גופנו

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

במדע סבורים כבר שנים כי אין קשר בין ויטמין C להידבקות בשפעת – כיצד בכל זאת קיבל את מעמדו כמציל הרשמי של החורף?

הניסוי הקליני הראשון בהיסטוריה

ויטמין C שנקרא גם חומצה אסקורבית שואב את מעמדו הפופולרי במידה רבה מסיפור גילויו המתגלגל על פני ההיסטוריה והיווה פריצת דרך בהבנת המדע את חשיבות התזונה. ההיסטוריה של ויטמין C מרחיקה לכת עד למאה ה- 17 בימים שבהם היה ימאים רבים מפליגים לגלות ולכבוש יעדים רבים בעולם, התזונה של הימאים אשר הייתה דלה בירקות טריים גרמה למחלת הצפדינה, שזכתה לכינוי "מחלת המלחים" והביאה למותם של 2 מילון איש בין 1500-1800.

בשנת 1747 הפליג ד"ר ג'יימס לינד עם אחת האניות שעשתה דרכה אל היום התיכון במטרה למצוא פתרון למחלה שמחסלת את משלחות המלחים בים, הוא החליט לערוך ניסוי ב-12 מלחים אשר ניזונו מתזונה ללא ירקות ופירות וסבלו מתסמיני צפדינה שכללו התפוררות של החניכיים, חולשה של הגפיים, לחיים נפוחות והרבה כתמים כחלחלים על הגוף. הוא חילק את הקבוצה ל-12 זוגות ונתן לכל זוג "תפריט משותף שונה". הזוג אשר תפריטו כלל תפוז ולימון הראה שיפור בתסמינים, ויש שמתייחסים לניסוי של לינד כ"ניסוי הקליני המבוקר הראשון בהיסטוריה". דבר זה שנראה לנו מובן מאליו היום היווה פריצת דרך בזמנו, והעלה למודעות האנושית שצריכת תזונה טרייה מן הצומח הינה הכרחית לבריאות האדם, מחקר הצפדינה המשיך להתקדם עד שבמאה ה-20 מדענים הצליחו לזהות את החומר.

אז מה הוא ויטמין C?

ויטמין C הוא חומר שגוף האדם לא יודע להרכיב בעצמו ולכן הוא צריך לצרוך אותו בשלמותו מהמזון, יתרה מכך, הגוף לא מסוגל לאגור אותו ולכן הוא צריך לצרוך אותו בהתמדה ממזונותיו.  החשיבות העיקרית של ויטמין C היא בהיותו נוגד חימצון, הוא נחוץ ליצירת קולגן ואנזימים נוספים בגוף ולכן שומר על רקמות ועצמות בריאות. לויטמין C גם פעילות אנטי-היסטמינית והגוף צורך אותו במצבים של אלרגיה ודלקת.

ומה הקשר שלו לשפעת?

היה זה זוכה פרס הנובל לשלום לינוס פאולינג אשר קבע בספרו משנת 1970 "ויטמין C ושפעת" כי נטילה של ויטמין C יכולה למנוע התקררות. אך מטה אנליזה של ניסויים קליניים שהתרחשו בשנים שלאחר מכן ובהם למעלה מ-10,000 משתפים מצאו שנטילת הוויטמין לא משפיעה על הופעת השפעת. במחקרים אחרים שנערכו על ספורטאים מקצועיים כגון רצי מרתון נמצאה השפעה חיובית על הופעת שפעת, אך ממצאים אלה רלוונטיים רק עבור אלו העוסקים בספורט מקצועי וחיילים.

השפעה מסוימת של הוויטמין על שפעת הוכחה בהשפעה על משך המחלה ומדווחים כי נטילה של ויטמין C בזמן המחלה לווה בירידה של כ־8% במשך המחלה במבוגרים וירידה של 14% במשך התסמינים בילדים.

עונת התפוזים

אז למה בכל זאת לצרוך ויטמין C? ראשית כל מכיוון שהגוף אינו יכול לייצר ויטמין זה בעצמו. הוא מצוי בירקות כמו פלפל אדום, בפרי הדר ובפירות שונים אחרים. ארגון ה-USDA האמריקאי ממליץ על צריכה יומית של 75-90 מ"ג למבוגרים (הנתון משתנה בהריון והנקה, ונהוג להמליץ על צריכה של 35 מ"ג יותר אצל מעשנים).

לויטמין C השפעה על יכולת הגוף להתגבר על מחלות כרוניות, ויש לו השפעה חיובית על חסינות הגוף, זאת כנראה בגלל שהוא מעודד יצירה ותפקוד של לויקוציטים (בעיקר נויטרופילים, לימפוציטים ופאגוציטים). כמו כן נטילה יומית של 100 גר' ויטמין C משפיעה על תחלואה של כל כלי דם ומגוון מחלות קרדיו ווסקולריות בשל תפקודו כנוגד חמצון. הויטמין תורם לייצור של קולגן ורקמות בריאות בגוף. כמו כן במצבים של זיהום ודלקת צורך הגוף ויטמין C בכמויות גדולות יותר.

חוסר – ישנם מצבים בהם חוסר בויטמין C ייגרם בגלל תת ספיגה, ונמצא שעישון מגביר את צריכת הוויטמין בגוף בשל הגברת תהליכי החמצון. עודף – מחקרים מראים שעודף ויטמין C מאיץ היווצרות של אבני כליות וכן יכול לפגוע במטבוליזם של חומרים אחרים.

לרוץ לקנות?

אדם אשר משלב בתפריטו ירקות ופירות טריים לא אמור לסבול מחוסר בויטמין C ואין ביסוס מחקרי להמלצות של חברות רבות ליטול אותו במיוחד בתקופת החורף משום שלא הוכחה השפעתו על הופעת שפעת. כמו כן, מכיוון שאין לגוף יכולת לאגור אותו, כמויות גדולות מן הצורך יופרשו בשתן.

 

מקורות

  1. . National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, National Institutes of Health, Bethesda, MD 20892-1372, USA. למאמר
  2. Cochrane Database Syst Rev. Publlshed online January.
  3. לביא, ב'. (2018 ). 60 שנה לעצומה שהגיש לינוס פאולינג נגד ניסויים גרעיניים, וסיפורו של אחד מחשובי המדענים במאה ה-20. אוחזר מתוך. למאמר לחצו כאן.
  4. סלע, פ' ב'. ((n.d) ). ויטמין Ascorbic acid – C. למאמר לחצו כאן.
  5. קארין, ב'. (2017 ). 270 שנה לניסוי שהראה כי פרי הדר יעיל נגד מחלת הצפדינה, עוד לפני שידעו מהו ויטמין C. למאמר לחצו כאן

 

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר