הומאופתיה

מה זו הומאופתיה קלאסית? איך היא עובדת, למי ולמה היא מתאימה?

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

כל אחד מאיתנו נולד לחיות בבריאות, שנגזרת ומושפעת מגורמים שונים כמו הסביבה בה אנו חיים, חוויות ואירועים, מבנה האישיות שלנו, תחושות ורגשות. בואו להכיר את ההומאופתיה, שיטת טיפול מרתקת וייחודית, המאמינה שכל אדם הוא יחיד ומיוחד ולכן טיפול מיטבי הוא כזה שמותאם בדיוק עבורו ובשבילו, בדרך טבעית ועדינה, כדי להשיבו לבריאות תקינה.

קצת רקע על הומאופתיה

הומאופתיה היא שיטת טיפול, השייכת לרפואה המשלימה. היא התגלתה ופותחה עוד במאה ה – 18 ע"י ד"ר סמואל האנמן, שמצא את הקשר שהוביל לאחד העקרונות החשובים והמרכזיים של הגישה – "דומה בדומה מרפא", הקובע כי כדי לרפא מחלה יש לעשות זאת באופן הדומה למה שגרם לה מלכתחילה ולא באופן הנוגד אותה. מכאן גם שמה, שנגזר מהשפה היוונית.

הומאו (homoios) – דומה 

פאתיה (pathein) – סבל.

עוד בשורה, שמביאה איתה הגישה ההומאופתית, בשונה מהגישה המערבית, היא שהטיפול אינו מותאם לבעיה ספציפית אצל האדם כי אם לאדם כולו, מתוך הבנה הוליסטית, שאדם הוא מכלול שלם המורכב מגוף ונפש וכל הסימפטומים – הפיזיים והרגשיים, חשובים על מנת לאבחן את מצבו ולהתאים את הטיפול בו, בצורה אישית ומדויקת.

הרמדי ההומאופתית – מה יש בה ואיך היא עובדת? 

התרופה ההומאופתית מכונה בעגה המקצועית "רמדי" או "הכנה הומאופתית". קיימות למעלה מ – 4,000 הכנות הומאופתיות שונות, המופקות מחומרים שונים הנמצאים סביבנו בטבעאופן ההכנה, משחרר את החומר הפעיל (המזיק) ומשאיר רק את תכונות (אנרגיית) החומר ממנו הופקה, כך שהיא אינה פעילה במובן החומרי שלה, מה שהופך אותה לבטוחה מאד לשימוש בכל גיל ומצב, גם בתינוקות רכים, עבור נשים בהריון ובמקביל לטיפול תרופתי.

על מנת לרפא אדם חולה, מותאמת לו רמדי לפי תסמיני המחלה שלו, כמו גם למאפייניו בשאר תחומי החיים, אלה שאינם קשורים באופן ישיר לסיבה ממנה הוא סובל. המטרה היא לעשות זאת בכמות המזערית והעדינה ביותר שניתן, רק כדי לעודד את כוחות הריפוי הטבעיים שלו לפעול שוב בעצמם ולרפא אותו. 

הרמדי מגיעה בצורת נוזל (טיפות) או בצורת גרגרי סוכר קטנים (סוכריות קטנות) למציצה, מה שהופך אותה לידידותית מאד לשימוש, במיוחד עבור ילדים, אך גם עבור לא מעט מבוגרים. את הרמדי ניתן להכין בדילולים שונים (עוצמות), בהתאם לכל מקרה. אופן נטילתה מותאם גם הוא לכל אחד בצורה אישית ולעיתים מספיקה מנה בודדת כדי לייצר ריפוי שלם.

איך נראה טיפול הומאופתי?

טיפול הומאופתי מתחיל באבחון מקיף ומדוקדק. אפשר לדמות את האבחון ההומאופתי להרכבת פאזל, שעל מנת לקבל את התמונה השלמה יש צורך בכל חלקיו.שם המחלה חשוב להבנת המצב, אך חשוב יותר להבין איך האדם חווה את המחלה, מה מאפיין אותה, מה מחמיר או מטיב איתה ואיך היא באה לידי ביטוי אצלו.מעבר למחלה ולמה שמאפיין אותה, חשוב לא פחות להבין לעומק את הצדדים הנוספים באדם, כמו מבנה האישיות של שלו, הרגישויות, ההיסטוריה הרפואית וכו'.

אצל ילדים חשובה ביותר גם תקופות ההריון והלידה, כדי לנסות ולהתחקות אחר הסיבה שגרמה לבעיה.כל אלה מאפשרים לראות את האדם במלואו, כמכלול שם.בסיום האבחון מותאם אופן הטיפול – בחירת הרמדי, עוצמתה (גובה הדילול) ותדירות נטילתה. מדי חודש עד חודש וחצי, מתקיימים מפגשי מעקב, בהם ניתן לבחון את התקדמות התהליך, לדייק ולשנות את אופן הטיפול בהתאם.

כמה זמן נמשך טיפול הומאופתי?

בשלב זה אפשר כבר להבין שמהותה של ההומאופתיה היא בגישתה האינדיבידואלית. לכל אחד מותאמת הרמדי ההומאופתית בצורה המדויקת לו, בעוצמת הדילול המתאימה לו, כך גם תדירות נטילתה ובהמשך ישיר לאלה, גם אורכו של הטיפול משתנה מאדם אחד לאחר.

ישנם גורמים שונים המשפיעים על משך הטיפול, כמו גיל, משך הזמן שהבעיה קיימת, גורמים סביבתיים, גנטיים, תרופתיים, משפחתיים ועוד. כל אחד מגיב בצורה שונה להומאופתיה. הטבה יכולה להגיע תוך מספר ימים עד שבועות ובמקרים מורכבים יותר, בהם יש גורמים משפיעים נוספים, יידרש זמן ארוך יותר. ילדים לרב מגיבים מהר וטוב להומאופתיה, בשל גילם הצעיר, הפשטות והיכולת להבין את סיבת הבעיה.

בכל מקרה, חשוב לזכור שמדובר בתהליך, שמטרתו לעודד את כוח הריפוי הטבעי, על מנת להביא לריפוי מלא ולא פחות חשוב – לשמר את המצב הבריא.

לאיזה בעיות ומחלות הומאופתיה מתאימה? 

הומאופתיה מתאימה בטיפול בכל מצב שבו כוחות הריפוי הטבעיים מסוגלים להשתקם, על כן היא יעילה בקשת רחבה מאד של בעיות ומחלות פיזיות: דלקות שונות, בעיות מערכת העיכול, בעיות עור שונות, אלרגיות, חיזוק מערכת החיסון, מיגרנות וכאבים שונים, הרטבת יום ולילה, אסטמה ועוד.

במקביל, היא גם שיטה נהדרת לטיפול במצבים נפשיים – רגשיים והתנהגותיים כמו: קשיים חברתיים, פחדים, חרדות ודיכאון, קושי בוויסות חושי, בעיות התנהגות, קשיים על רקע הספקטרום האוטיסטי, התקפי זעם, קשיי למידה, קשב וריכוז, ביעותי לילה ועוד.

גם במצבי חולי אקוטי ובמצבי עזרה ראשונה (פציעות וחבלות), ההומאופתיה יכולה לסייע מאד ולזרז את ההחלמה.

לסיכום, לשיטת ההומאופתיה הקלאסית, אין שני מקרים דומים. גם אם שם המחלה זהה, היא תתאפיין בצורה שונה אצל כל אדם, זאת במקביל למאפיינים השונים שלו, כמכלול שלם. סימפטומים חיצוניים הם לרב רק התוצאה והדרך של הגוף לסמן לנו על בעיה עמוקה יותר, הטיפול ההומאופתי מכוון לאותה בעיה – סיבה, וכשנטפל בה ונבריא את המקום החולה, ייעלמו גם הסממנים החיצוניים והאדם יוכל לשוב לבריאותו התקינה. 

 

 

 

 

 

 

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר