אורח חיים בריא

תחליפים משפרי אפיה האם הם בריאים?

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

בואו נדבר רגע על תחליפים. כשעושים דיאטות ושינוי אורח חיים, מתחילים לגלות "עולם חדש", מוצאים בדרך הרבה דברים מעניינים, והופכים יצירתיים במטבח, עושים כל מיני ניסיונות באוכל, וכל אחד הופך לסוג של כימיקאי ושף קטן וזה הכי כיף שבעולם!

אבל, ויש אבל גדול, כשמנסים למצוא תחליפים חשוב להבין מה זה התחליפים? ממה הם עשויים? והאם בכלל כדאי להכניס אותם לפה?!?!?! גם אם מעל פני השטח זה נראה בסדר, תופתעו לגלות שגם כאן לא כל הנוצץ הוא זהב!!! וכאן חשוב לי לחדד נקודה, אדבר על תחליפים שמסמיכים ומדביקים דמוי קורנפלור או דומיו.
במסלול אורח חיים בריא אנחנו מחפשים תחליפים עם ערך פחמימתי/ קלורי נמוך, אנחנו רוצים שהמאפה או הרוטב וכו' יראה טוב וסמיך באותה מידה של מאפה שאנחנו מכירים ואוהבים. לדוגמא, בכל לחם רגיל יש גְּלוּטֵן  Gluten בעברית דִּבְקָן הוא חלבון המצוי במשפחת הדגנים כחיטה, שעורה ושיפון. וייחודו של הגלוטן הוא ביכולת שלו (לאחר שספח כמות מספקת של מים) ליצור מעין "רשת מרחבית" בינו לבין חלקיקי העמילן שבקמח, פעולה זו נקראת 'תפיחה' והיא גורמת לגידול בנפחו של הבצק.

 

תכונה זו של הגלוטן מאפשרת ליצור לחם במרקם אוורירי, וכשאנחנו מנסים ליצור תחליף ללחם גלוטן או דל פחמימה אנחנו מחפשים תחליפי קמח (כגון קמח טפיוקה, קונדיטור, שקדים וכ'ו) ששם אנחנו מחפשים תחליף לגלוטן ולאווריריות ומתחילים להשתמש בתחליפים שיתאימו ויקרבו אותנו כמה שיותר לטעם והמראה המוכר והאהוב, והשוק מציע מוצרים שונים שחלקם כימיים.

מה הם התחליפים האלה?

אחת האפשרויות היא הקסנטן גאם, שעליו אדבר בעיקר בפוסט הזה, הקסנטן גאם הוא חומר גלם אבקתי, לבן, שמשמש לייצוב ועיבוי חומרים בתחום המזון והתמרוקים. בעת השימוש האבקה הופכת לתחליב דביק (כדוגמת קורנפלור) שמוסיף נפח ולכן מאוד פופולרי באפייה, במיוחד למאמצי "ללא גלוטן". בנוסף מצטיינת האבקה ביכולת שלה להחליף ג'לטין (מה שעשוי מעצמות בעלי חיים) ולכן היא מבוקשת גם בקרב מכיני מנות טבעוניות.
הקסנטן גאם משפרת תוצאות לא רק באפייה אלא גם במיני צילחותים שדורשים הפרדה אסתטית בין רטבים שונים. רבים וטובים משתמשים בה גם במרקים, מיצי פירות, סירופים, אוכל דל שומן, קינוחים בכלל וגלידות בפרט, אפילו בתוך טחינה שיש במסעדה.

 

אממה? האבקה הזו היא תחליף לגלוטן הטבעי וזו אבקה מרוכזת מבחינה כמותית ובהרבה מאכלים היא נוספת לא בצורתה הטבעית אלא בצורה המעובדת והכימית שלה. מה שאומר שבשימוש לטווח ארוך הגוף לא יודע לזהות את הרכיב ולא מתפרק נכון ויוצר בגוף "דבק" בדיוק ככה, דבק!

 

וזה גורם עיקרי לתחלואה ובעיות כגון דלקות במעיים, קנדידה ועוד.. ולכן כדאי ומומלץ להימנע מראש!
נכון, זה מוצר שיוצר פלאים במתכון אבל סכנת נפשות לגוף, ורוב התחלואה של האדם נובעת ממערכת העיכול. ולכן לפני הכול לא רק הדיאטה חשובה אלא גם הבריאות!

 

ולמי שכן רוכש בכל אופן, טיפ קטן. לבדוק שהוא לא מהונדס גנטית (רשום על האריזה) ואין התערבות של מעבדה בתהליך היצור שלו. לשים לב שמקורו מהתירס או תפו"א, יש לקחת בחשבון את הערך הקלורי פחמימתי שלו למי שמקפיד בדיאטה.

 

קיים תחליף נוסף בשם "גואר גם" שהוא על אותו עיקרון, ההבדל ביניהם שמקורו הטבעי הוא מהשעועית מה שאומר שהוא פחות פחמימתי וחשוב לשים לב גם פה, שהוא אינו מהונדס גנטית על מנת שיהיה באמת טבעי.

*אני מבהיר שוב, כי אינני רופא וכל המידע שאני נותן הינו בגדר המלצה בלבד.

הידע שלי מגיע מקריאה, חקר ולמידה עבור שינוי אורח חיים בריא מעבר לרצון בירידה במשקל. גם ניקוי הגוף והבאתו למצב בריא וטוב יותר זה חלק חשוב שכל אחד צריך ללמוד ולחקור על עצמו באופן פרטי ולהבין מה הוא מכניס לפה.  אני לא נגד שימוש בתחליפים אך גם לא בעד שימוש יתר.
ואם תשאלו אותי? ניתן בהחלט להגיע לתוצאות טובות ומרקם מעולה בלחם וכ'ו גם בלעדיו!

ולמתעניינים איך משתמשים?

אז 1/4 כפית לדלל בתוך מים (כמו שעושים עם קורנפלור) ולתוך המתכון.

 

ואגלה לכם סוד קטן 🤪 חשוב לי ש90% מהצריכה היומית שלי וההתנהלות של אורח חיים בכללי יהיה בריא, וכשבא לי כבר להתפנק פעם ב.. אני אשתדל לאכול את זה יותר בחוץ, או אקנה משו ספציפי ונקודתי, וכמה שפחות להכניס הבית. אשתדל לבחור את הדברים היותר בריאים שמקורם בטבע וכמה שיותר ברכיבים טבעיים ולהרשות לעצמי מהדברים שהעין אוהבת, ואם יש שם גם סוכר וקמח לבן אז שיהיה לבריאות 🙂

 

וכמו שהרמב"ם גדול הרופאים אמר: "מוטב לאכול מעט מזון לא בריא על פני המון מזון בריא". ככה הגוף יידע להתמודד בהמשך לבד על ידי המזון עם דברים "קשים" שנכנסים לגוף ו-ווירוסים למיניהם.

 

ואסיים בדבר קטן. מצווה עלינו לענג ולכבד שבתות וימים טובים במאכל ובמשתה: "וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד" (ישעיה נח, יג), "להתענג בתענוגים… בכל מיני מטעמים… תרנגולים מפוטמים… לשתות יינות מבושמים, ותפנוקי מעדנים" (זמירות שבת) – כל זאת כדי לענג את הנשמה והגוף. אם כן, כדאי לנו להגביל את אכילת המזון העשיר והמתוק לשבתות, ימים טובים, שמחות ומקרים מיוחדים, וגם אז במידה מבוקרת.

 

שנזכה לקיים את הכתוב: "עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך".
בהצלחה והמון בריאות לכולנו 😊

 

הכותב:  אלדד אלבז

עד לפני כמעט שנה הייתי רגע לפני ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה ועם כל הבעיות שאפשר לדמיין בהשמנת יתר, ידעתי שניתוח זה פתרון קסם לזמן מה, אבל לא פתרון אמיתי לבריאות ואורח חיים בריא לטווח ארוך!
לפני הדיאטה שעושים ולפני הספורט קודם כל התזונה, חשוב שתהיה נכונה ובריאה. למדתי הרבה ועדיין לומד, חוקר ומתעסק בתזונה 24/7, עושה קורסים ומשתתף בהרצאות בענייני בריאות וחשוב לי ניהול אורח חיים הבריא ובדגש על נכון, מעבר להורדה במשקל!
כיום אחרי שהשלתי המון ק"ג ממשקל גופי ומעבר לשינוי שהתחולל במשפחה וכמעט בכל מי שבא במגע סביבי, אני עוסק גם בתזונה בריאה ומאמן קבוצות לאורח חיים בריא, מנהל בנוסף קבוצה פעילה בפייס "טעים בריא" על שם העסק שהקמתי שבו אני אופה מכין ויוצר מתכונים שהם בעיקר לאנשים שדוגלים במסלול לאורח חיים מאוזן ובריא, נותן טיפים ומסביר מה כדאי ועדיף להכניס לגוף? בדגש על תחליפים טבעיים כמה שיותר ומהם ליצור את המושלם ביותר כי זה אפשרי ובייחוד טעים ובריא.

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
חורף
אורח חיים בריא
אירית ברקן

צמחי מרפא לחורף

החורף והגשם לא ממש הגיעו אבל מי שמתייצב ממש בזמן הן מחלות החורף –  הוירוסים והשפעת. כאן המקום להזכיר לכן/ם שיש פתרונות מצויינים לטיפול במחלות חורף ברפואת

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר