תסמונת התעלה הקארפלית – הטיפול הטבעי שחוסך לכם כאב וניתוח מיותר

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

מכל המפרקים בגוף, מפרק כף היד הוא אחד מהמפרקים החשובים ביותר, כאשר אנו לא מסוגלים להפעיל את הידיים אנחנו בעצם מאבדים את העצמאות שלנו. נפגעת היכולת שלנו להחזיק חפצים, לפתוח דלת, להתלבש, להתקלח, לאכול בעצמינו ועוד. מעבר לתסכול ותחושת חוסר אונים באיבוד יכולת האחיזה שלנו, ישנו סבל פיזי: כאב, נימול, או חוסר תחושה בידיים שיכול להקרין עד לכתף.

תסמונת התעלה הקארפלית היא בעצם דלקת במפרק כף היד, המפרק הוא צומת ראשית רגישה במיוחד בו גידים , כלי דם, עצבים  ורצועות נפגשים. כאשר נוצרת דלקת במקום זה מעבר לכאב המקומי אנו מאבדים את היכולת להפעיל את היד באופן תקין, וזה כולל לכתוב, להשתמש בסכום, לנהוג  וכמובן להשתמש בעכבר של המחשב ובטלפון החכם.

למה זה קורה?

זה יכול להופיע עקב נפילה על הידיים או עקב עבודה אינטנסיבית עם מפרקי הידיים (כתיבה, נגרות, מלצרות, הקלדה, שכיח בקרב מסז'יסטים, מרימי משקולות, נגנים, אנשי היי טק וכדומה) כאשר חוזרים על תנועה באופן שגרתי עד לעייפות ושחיקה של הגידים והמפרק. במקרים מסוימים אין אפילו סיבה נראית לעין. אנחנו רואים את הבעיה הזאת בעיקר בקרב נשים וכנראה שישנו הקשר לחוסר איזון הורמונלי, שכן זה שכיח בקרב נשים בגיל המעבר, נשים בהריון, נשים עם בלוטת תריס לא מאוזנת ונשים שנוטלות גלולות נגד הריון.

איך ניתן לדעת שאני סובל מהתסמונת? מהם הסימנים והסימפטומים?

זה יכול להתחיל בכאב קל באגודל או באצבע המורה, לפעמים הכאב מתחיל במפרק כף היד, בזרוע או בכתף. לרוב הכאב מופיע בערב או בלילה, עמום או חד או תחושה של זרמים ביד. לפעמים הכאב מעיר אותנו מהשינה. לרוב יש נימול, חוסר תחושה וחולשה של היד וקושי להפעיל אותה. ככל הנראה ישנה דלקת בגידים, או ברצועה העוטפת את התעלה, הנוזלים מצטברים במקום עקב הדלקת מפעילים לחץ על העצב, על הגידים וגורמים לאי נוחות, לכאב או חוסר תחושה.

איך יודעים שיש לי תסמונת התעלה הקארפלית? אבחנה:

הבדיקה הראשונית היא על ידי רופא אורטופד, אך הבדיקה המכרעת היא EMG על ידי נוירולוג, בה ניתן לראות פגיעה בעצב המידאני שעובר בחלק הפנימי של כף היד ובתוך התעלה הקארפלית. כיוון שהעצב מתחיל את מסלולו בצוואר, עובר דרך הכתף, הזרוע, האמה אל כף היד, ומסתיים באגודל ובאצבע המורה. כך גם הכאב יכול להופיע בכל אחד מהמקומות הללו עקב הקרנה של העצב הפגוע.

טיפול קונבנציונלי : רופא  ירשום לנו נוגדי דלקת (אתופן, ארקוקסיה..) לרוב במקרה הזה הם לא יעזרו. בהמשך נקבל סטרואידים בזריקה למפרק, שלפעמים מקלה לזמן קצר ואז זה חוזר. הטיפול המכריע יהיה ניתוחי. ניתוח לרוב בהרדמה מקומית בו חותכים את הרצועה שמאגדת את הגידים והעצבים במפרק כף היד כדי לשחרר את הלחץ בתוך התעלה ולאפשר לדלקת ולנוזלים שתקועים במקום לנוע ולהשתקם.

הבעיות עם הניתוח הן:

  • ראשית כל השיקום הוא בין 1-2 חודשים שבהם היד מנוטרלת ויש לעבור שיקום ע"י פיזיותרפיה אינטנסיבית.
  • בחלק קטן מהמקרים הבעיה חוזרת (כאשר הבעיה המקורית היא לא מקומית אלא מערכתית- חוסר איזון הורמונלי, עודף משקל, דלקת פרקים ראומטית..).
  • לעיתים לאחר שהבעיה נפתרה ביד אחת לפתע היא מופיעה ביד השנייה ללא הסבר או סיבה.
  • גם אם הניתוח היה מוצלח והבעיה נפתרה לגמרי, עדיין כף היד לא תחזור לכוחה המלא, כלומר האחיזה תהיה פחות חזקה מבעבר. חשוב להבין שהתעלה היא מקום עיגון ומינוף פיזיולוגי של הגידים ולכן משפיעה על עוצמת השרירים בכף היד. כאשר חותכים את הרצועה מאבדים חלק מכח המינוף של הגידים והשרירים והאחיזה נחלשת.

 

טיפולים ברפואה סינית:

כמטפל ברפואה סינית מזה 20 שנה יצא לי לטפל ולעזור לעשרות מטופלים, בעיקר מטופלות להחלים לחלוטין ללא תופעות לוואי או ירידה בתפקוד הידיים. ברפואה סינית אנו רואים את התסמונת כסמן למשהו כללי שנחלש בגוף ובעיקר משהו נתקע. תקיעות של דם, נוזלים וכן – אנרגיה. כאשר גוף ונפש האדם נמצאים בהרמוניה, הכל זורם, ואם משהו כואב- נתקע, הוא נרפא מעצמו על ידי מנגנון הריפוי הטבעי העצמי. אך במקרים בהם יש חוסר איזון כללי בגוף ואו בנפש ההשלכות לכך יכולות להתבטא בדלקות עיקשות שמסרבות להירפא מעצמן. זה יכול לקרוא עקב תזונה עשירה בפחמימות, עודף בצריכת חלבון מהחי, שינה לקויה, חוסר פעילות גופנית, ושימוש מוגזם ושיגרתי של מפרק (כל מפרק כעיקרון- אך כפות ידיים ורגליים הם רגישים במיוחד, אך גם המרפק הוא מקום שכיח להיפגע  למשל בקרב שחקני טניס או גולף).

מה שאני עושה בקליניקה הוא לאבחן : מה מצב המערכות בגוף, ומה המצב של המקום הפגוע.

מה קורה במערכת העיכול?  האם המטופל אוכל מזון מזיק או לא מותאם עבורו, מזון שמעודד דלקות ומונע את החלמתן. עודף משקל ובצקות? , אכילה רגשית? סוכרת לא מאוזנת?

מה קורה במערכת העצבים? האם המטופלת נמצאת במצב מתח ולחץ תמידי ומערכת העצבים דרוכה ומתוחה, מצב של חרדה ופחדים הוא מצב הישרדותי, זהו מצב בו הגוף לא מתפנה לטיפול וריפוי תקלות ודלקות כיוון שהוא עסוק בזיהוי וטיפול בסכנות (אמתיות או רק מחשבות ודאגות שגורמות לגוף להגיב באופן מוגזם כאילו המצב מסוכן). האם יש הפרעות בשינה בלילה?

מה המצב ההורמונלי? האם ישנו חוסר איזון הורמונלי עקב שינויים טבעיים (הריון, גיל מעבר), תרופתיים (תרופות שמדכאות את מערכת החיסון בגוף או גלולות נגד הריון), גנטיים, טראומתיים (נפילה, טראומה נפשית) וכדומה. אז אני מטפל במקביל במערכות הסיסטמיות שיצאו מאיזון, ובמפרק הפגוע. רק טיפול במקור הבעיה ובמפרק הרגיש יגרום לריפוי מלא ללא הישנות של הבעיה כעבור 3 חודשים.

הטיפול הוא דיקור סיני, יעוץ תזונתי, צמחי מרפא וטיפול מקומי במגע ועל ידי מכשיר מיוחד שעוזר לכאב המקומי ביד. מטופלים שחוששים ממחטים ניתן לעבוד עם צמחי מרפא ועבודה עם מכשיר ייעודי מיוחד שעובד על המפרק הפגוע, טיפול של 20 דק' שמסייע בריפוי הדלקת תוך כ 8-10  טיפולים. לרוב ישנה הקלה מידית תוך 2-3 טיפולים. ככל שמגיעים לטיפול בשלב התחלתי כך ניתן לעזור הכי מהר, לפני שתרופות  שפוגעות במערכת החיסון נכנסות לגוף (סטרואידים) ומשבשות עוד יותר את הריפוי התקין, ומאריכות את משך הטיפול.

המטופלים שלי מקבלים הנחיות ותרגילים לעשות בבית, המלצות לשינוי תזונתי, תוספי מזון (ויטמינים B,C, כורכומין, ועוד לפי האבחנה), טיפול בייתי של קומפרסים חמים עם אבקת זנגביל ועוד, לפי הצורך והאבחנה האישית.

עשרות מטופלים הגיעו אלי עקב סבל והיו מוכנים כבר לעבור את הניתוח, וכעבור 2-3 חודשים כבר לא היה צורך בניתוח. כמטפל ברפואה סינית אני ממליץ לכל אדם לנסות רפואה סינית לפני כל ניתוח שאיננו דחוף, במקרים רבים הניתוח לא נחוץ ואף מיותר כמו במקרה הזה. ככל שמגיעים בשלב מוקדם יותר כך ניתן לראות תוצאות מהירות יותר. להתייעצות ותאום פגישה צרו קשר.

 

לאתר של ירון יעקב

 

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר