שיאצו ואני

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

 

מהו טיפול שיאצו? במה הוא שונה מטיפול בעיסוי או טווינא? למה לבחור בו כטיפול משלים?

אני זוכרת את הפעם הראשונה שפגשתי את עולם השיאצו כמטופלת. עבדתי במשרד פרסום ידוע, זאת הייתה תקופה עמוסה ולא פשוטה עבורי. הייתי עייפה וסבלתי מכל מיני פתולוגיות שלא ייחסתי להן יותר מדי חשיבות. אירגנו לנו במשרד יום כיף עם טיפולי שיאצו קצרים. 15 דקות, זה כל מה שזה היה. יצאתי מהטיפול רעננה, נמרצת, עירנית ובעיקר שונה! והחלטתי שאני חייבת לעשות את זה שוב! בהמשך פיתחתי יחסים קרובים וארוכי טווח עם טיפולי השיאצו ואף הפכתי למטפלת בעצמי. הטיפולים שעברתי עוררו בי את הרצון לחיות טוב יותר, לחיות עם פחות סבל ביומיום ועם יותר שליטה על חיי והתעורר בי צורך גדול לשינוי חיובי. ואולי כאן גם פוגשים את המהות של הטיפול בשיאצו – המקום המיוחד הזה שהוא תומך ומאפשר להיות אנחנו בלי לשפוט, המגע שיוצר שקט ומחבר אותנו לעצמנו ולהבנה של הצרכים האמיתיים שלנו.

אז מה זה שיאצו?

שיאצו היא שיטת טיפול במגע מתחום הרפואה המשלימה שהתפתחה ביפן ומבוססת על עקרונות הרפואה הסינית שקיימת כבר יותר מ-2000 שנה. משמעות השם שיאצו: שי = לחץ, אצו = אצבע. "לחץ אצבע" בעצם מתאר תרפיה במגע של הידיים על ידי הפעלת לחץ בטכניקת  הישענות עם משקל הגוף בנקודות ספציפיות ועל גבי ערוצי אנרגיה הנמצאים בגופנו שנקראים מרדיאנים. נשמע סינית?
אל תיבהלו, בעצם בערוצי האנרגיה האלה, המרידיאנים, זורמת אנרגית החיים – הצ'י שלנו ובמילים פשוטות, כל מה שזורם לנו בגוף ואנחנו מכירים היטב – חשמל, הורמונים, דם וחמצן. 

מה קורה בטיפול?

בטיפול, המטפל והמטופל קודם כל נפגשים ומכירים, מדברים על אורך החיים, מכירים קצת יותר לעומק ובוחנים את הדברים שמפריעים, שמקשים עלינו ושהיינו רוצים לשנות. לפעמים מדברים על התזונה, על הרגלים של פעילות גופנית, על אלמנטים נוספים באורח החיים וגם על רגשות שדומיננטים אצלנו. שבאופן טבעי אצל הרבה אנשים עולים בטיפול באופן אינטואיטיבי. בסה"כ זה טיפול הוליסטי ולפי הגישה ההוליסטית הכל קשור ומשפיע על הכל, גם הרגשות! לאחר השיחה אנחנו מאבחנים לפי שיטות אבחון של הרפואה הסינית שכוללות תשאול, הרגשת דופק במפרקי הידיים, התבוננות על הלשון ואבחון במגע בבטן המטופל. דרך הבטן או "הארה" (ביפנית), המטפל יכול להרגיש את האנרגטיות של האיברים הפנימיים לפי אזורים ספציפיים בבטן ולהבין איך מתבטא בהם חוסר האיזון של אותו מטופל. לאחר האבחון נשכבים על המזרון, לוקחים כמה רגעים להתחבר אל הגוף, ועוברים אל טיפול השיאצו.
מטרת הטיפול היא בעצם לשמר ולתחזק את הגוף, השרירים, המפרקים ולדאוג לתפקוד תקין של המערכות בגוף. כשיש פגיעה בגוף, בנפש או במערכות שלו בכל צורה שהיא, יכול להיווצר חוסר איזון ותפקוד לקוי של אנרגית החיים (הצ'י) ומשם להתפתחות סימפטומים ומחלות.
הטיפול מותאם באופן אישי לצרכיו של כל אחד באופן אינדיבידואלי ובהתאם למצבו האנרגטי הכללי ובאותו יום של הטיפול, לכן הוא מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות יעד ובעיות רפואיות. הטיפול יעיל לטיפול במצבים אקוטיים וכרוניים.

מה ההבדל בין שיאצו לעיסוי?

בשונה מעיסוי, השיאצו הוא טיפול יותר איטי וסטטי. הוא מתבצע על מזרון על הרצפה, הוא מאוד אדמתי ומקרקע ומתבצע על ביגוד מלא. ההישענות על הגוף לא מכוונת ישירות לשרירים עצמם כמו בעיסוי אלא מכוונת עמוק מעבר לשרירים, לעצמות ולמפרקים, אל צ'י המטופל, אל המרידיאנים והמערכות שלו בגוף.

אני אוהבת להשתמש בדימוי שלדעתי ממחיש את מה שאנו רוצים לאזן בטיפול הכי טוב – דמיינו שהגוף שלנו הוא נהר גדול שזורמים בו מים (דם, חמצן, מזון, הורמונים). ככל שהמים יהיו נקיים, צלולים ומאוזנים, כך הזרימה של הנהר תהיה יותר חלקה, חזקה ומלאת חיים, והוא יהיה נהר בעל עוצמה ונוכחות. אם לא יהיו מספיק מים בנהר, הזרימה תהיה חלשה, איטית ויבשה. אם המים יהיו עכורים, גם אז הזרימה של המים תהיה איטית, בכיוון הלא נכון, בצבע הלא נכון ואולי לא תהיה זרימה כלל. חוסר הזרימה, הנשימה, או חולשה פנימית של מערכות הגוף יכולים ליצור סימפטומים לא רצויים ומחלות.

הכוח של המטופל על עצמו

הרבה פעמים שמעתי את המשפט "תתקני לי את הבעיה" "תפרקי אותי ותרכיבי חזרה" זאת תפיסה רווחת שמתאימה ל"ראש" המערבי שלנו, אך השיאצו עובד אחרת. במשך הטיפול המטפל לא עושה "קסמים" ולפעמים  קשה להאמין, אבל המטופל הוא זההשעושה את השינוי בעצמו ומרפא בכוחות עצמו את גופו! המטפל בסך הכל נמצא שם כדי לתמוך, ללמד, להזכיר לשים לב, ולכוון לאורח חיים מותאם.

לסיכום, אפשר לומר ששיאצו הוא מקום בטוח ותומך המאפשר לאנשים להיות עצמם, לקבל באהבה את מי שהם, להכיר את עצמם מחדש ולרכוש כלים, ואז מהמקום הזה אפשר לצמוח ולשנות. וכשמדברים על מגע, אפשר להסביר עוד ועוד, אך ההבנה הכי טובה היא להרגיש…

דלית קלמר – מטפלת בזן שיאצו ורפואה סינית באמהות וילדים
בוגרת מכללת "רידמן" לרפואה משלימה ללימודי זן שיאצו משנת 2012
בוגרת לימודי רפואה סינית – דיקור וצמחי מרפא ב"קמפוס ברושים" של אוניברסיטת תל אביב
בעלת התמחות בתחום הנשים והפריון ותחום הילדים ברפואה סינית.
ניסיון קליני של 6 שנים בטיפול מתוכן כמטפלת בשיאצו במסגרת קופת חולים "כללית משלימה" וקופת חולים "מכבי טבעי" ובנוסף כמטפלת בשיאצו ב"מרכז טל לרפואה אונקולוגית אינטגרטיבית" בתל השומר ובטיפול בילדים במחלקה האונקולוגית בבית חולים "שניידר לרפואת ילדים בישראל".

 

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
רוזמרין מגזין בריאות

צמיחה פוסט-טראומטית (PTG)

ההשלכות הפסיכופתולוגיות של חוויות טראומטיות היו נושא למחקר מתחילת מדע הרפואה. הניתוח המדעי-קליני בתחום הבריאות הנפש התמקדו בעיקר בהשלכות השליליות של אירועים טראומטיים. לאחרונה, התעניינות

קרא עוד »
אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר