fbpx
פרוביוטיקה תוצרת בית

פרוביוטיקה, לא מה שמוכרים לכם. החיידקים שעושים לנו טוב.

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

אז במה מדובר בעצם?  פרו – בעד, ביו – חיים. בעד חיים. והכוונה היא לרעיון שישנם חיידקים "ידידותיים" "טובים" – מיקרואורגניזמים שחיים בתוך מערכת העיכול שלנו ומסייעים בתהליכי העיכול והאיזון במעיים ובגוף בכלל. מסתבר כיום שישנם מזונות מסוימים, ויטמינים ומינרליים שאיננו מסוגלים לפרק ולספוג בלי עזרת "החיידקים הטובים". זוהי מעיין סימביוזה WIN-WIN , הם ניזונים מהמזון שלנו ועוזרים לנו לפרק מולקולות מזון שאין ביכולתנו לפרק.

במהלך השנים הרפואה המודרנית הוציאה שם רע לחיידקים ועד היום מרבית האנשים חוששים "להדבק" בחיידק שיגרום למחלות בדרכי הנשימה והעיכול (סטרפטוקוק, פנאומוקוק..) הרופאים טרחו רבות להפחיד אותנו והתקשורת שרק מחפשת סיבה להפחיד אותנו הצטרפה בשמחה. למיטב הבנתי הבעיה היא לא כמה החיידק מסוכן אלא כמה חלשה ורגישה מערכת החיסון. זהו ההבדל העיקרי בין הרפואה המודרנית לרפואות העתיקות כגון הרפואה הסינית. חיידקים הם מיקרואורגניזמים חשובים לקיום של כל הדברים בטבע, הם בעצם אילו שעוזרים לפרק תאים פגומים, זקנים, או חולים חזרה ליחידות בסיסיות וזה בעצם תהליך המיחזור בטבע, זה קורה כאשר החיידקים והווירוסים נמצאים במקום הנכון ובזמן הנכון. כאשר חיידק או וירוס נמצאים במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון הם יכולים לגרום נזק לגוף שלנו ולסביבה.

ב 2 העשורים האחרונים החלו רופאים וחוקרים לגלות את "החיידקים הטובים". איך מגלים דבר שכזה אתם תוהים? בחיים אנחנו מעריכים משהו בד"כ כשחשים בחסרונו. אחרי כמעט 50 שנים בהם הרופאים דחפו לנו אנטיביוטיקה לרוב ללא צורך גילו כמה דברים :

  • חיידקים הם חכמים, הם משתנים ומתפתחים והופכים חזקים יותר ועמידים יותר
  • החיידקים שחיים אצלנו במעיים, חלקם נפגעים ואז נפגמת הספיגה של המזון והאיזון העדין של הגוף (שלשולים, חיסון ירוד, דיכאון ועוד).
  • החיידקים במעיים ששורדים את האנטיביוטיקה מגלים שלפתע יש מקום פנוי במעיים והם מתחילים לתפוס את מקומם ותוך כדי, כמו כל יצור בטבע, כשיש יותר מזון הם מתרבים ומשתנים. ככל הנראה החיידקים והפטריות העמידים לאנטיביוטיקה (כגון קנדידה) עוזרים בפרוק פחמימות והם בעצם יכולים לשנות את ההתנהגות של האדם בתוכו הם חיים. נשמע הזוי ? אבל אנשים שסובלים מקנדידה כמהים לפחמימות ומתקשים להיגמל מהן, כמו כן נתונים למצבי רוח, מערכת חיסון ירודה, דלקות בחניכיים ובדרכי העיכול, שינויים בשינה, עייפות ועוד רשימת סימפטומים ארוכה ומגוונת שכוללת את רוב מערכות הגוף.

כאן הבינו הרופאים את עומק הצרה שהכניסו אותנו וכיום מנסים לתקנה בכמה דרכים: צמצום שימוש באנטיביוטיקה, ושיקום הפלורה הטבעית- כלומר החזרה של "החיידקים הטובים" למעיים בכמה דרכים. כיום הרופאים דיי חלוקים לגבי החשיבות של לקיחת כדורים של פרוביוטיקה, אך רובם אכן ממליצים ליטול אותם. ישנם כיום כמה סוגים של תוספי מזון שנקראים פרוביוטיקה, ממגוון של חיידקים, כמויות, מחירים וחברות. אין לי המלצה עבורכם, גשו לנתורופט הקרוב אילכם להתייעצות והתאמת תזונה.

אחד התחומים הנחקרים ביותר היום ברפואה הוא תחום "החיידקים הטובים". רופאים וחוקרים לומדים כיצד להשתמש "בחיידקים טובים" (גם בוירוסים) בטיפולים ביולוגיים, בהבנת מחלות מעיים דלקתיות, בשיקום מערכת חיסון אצל חולים אונקולוגיים ועוד. טיפול עתיק וקצת מוזר בספרי הרפואה הסינית העתיקה – החדרת צואה של אדם בריא ואף אכילת צואה יחד עם צמחי מרפא – נשמע דוחה והזוי, אלא שישנם יותר ויותר מחקרים חדשים שעוסקים בהשתלת צואה של אדם בריא בתוך המעיים של אדם חולה, והפלא ופלא הוא משתקם ומחלים. מטורף נכון? בעוד 3-5 שנים נשמע אילו טיפולים מדהימים בעזרת "חיידקים טובים" הרפואה תמציא כדי לעזור לנו.

אם נשאל אנשים ברחוב מה זה פרוביוטיקה, אילו שידעו במה מדובר יגידו מיד : יוגורט או תוספי מזון בקפסולות. בעצם פרוביוטיקה היא עתיקה יותר וקיימת ברוב התרבויות העתיקות, באסיה, במזרח התיכון ובחלק ממדינות אירופה. ישנן כמה צורות לצרוך פרוביוטיקה במזון, אבל כולן כוללות התססה של ירקות, פירות, מוצרי חלב, דגנים וקטניות.  זהו בעצם תהליך של ריסוק הירק או הדגן וכך החיידקים שנמצאים באוויר, במים ועל הירק, מתחילים תהליך של ריקבון ופירוק. תפקידם האמתי של כל החיידקים בטבע הוא בעצם לפרק את התאים הישנים והחולים חזרה לחלקיקים קטנים של חומצות אמינו, סוכרים, מינרליים וויטמינים. תהליך ההתססה הוא מבוקר בזמן ובטמפרטורה, והמוצרים שאנו מקבלים הם המזון והשתייה שאנחנו מכירים כבר מאות שנים, בירה, יוגורט, כרוב כבוש, חמוצים, טופו ועוד. אז בואו ננסה לראות אילו מזונות פרוביוטיים קיימים כדי שנוכל להתחזק כבר היום.

  1. כרוב כבוש : יש גרסאות רבות אך רובן דומות בעיקרון ההתססה. כרוב קצוץ, מרוסק, עם מעט מלח, מים ומעט תבלינים ואנחנו אוכלים פרוביוטיקה במיטבה. (קימצ'י- מקוריאה).
  2. כפיר : זהו משקה מחלב עיזים/ כבשים או פרה מותסס.
  3. יוגורט : אותו העיקרון של כפיר, יתכן והתהליך מעט שונה והמשקה יותר סמיך.
  4. טמפה : זוהי סויה מותססת בעלת טעם ייחודי שנעשית בתהליך מסורתי בעיקר במזרח אסיה.
  5. מיסו : גם כאן מדובר בהתססה של סויה אלא שהפעם זה במרקם של משחה, תבלין שמגיע ממזרח אסיה ונפוץ במרקים, ותבשילים בעיקר ביפן.
  6. קמבוצ׳ה : זוהי התססה של עלי תה שחור או ירוק. שמרים ופטריות מתסיסים את עלי התה ומתקבל משקה בעל טעם ייחודי. מגיע מאזור אסיה. אין מספיק מחקרים על המשקה אך אילו שצורכים אותו טוענים שהוא משקם ומחזק את מערכת העיכול והחיסון.
  7. ירקות כבושים ומותססים : מלפפונים, עגבניות ירוקות, פטריות, לפת, גזר, קולרבי או כל ירק עונתי.
  8. גבינות מסוימות.

לסיכום: פרוביוטיקה טובה לחיזוק העיכול, לאיזון מצב הרוח, חיזוק מערכת חיסון, לטיפול בעייפות ובעיות שינה, עוזר לרדת במשקל ועוד כל כך הרבה דברים. אז למה אתם מחכים? אתם מוזמנים להכין ירקות מותססים ולחיות יותר שנים מהרופא שלכם. כדי לעזור לכם אתן לכם מתכון בסיסי.

כרוב כבוש :

1 כרוב קטן

2 שיניי שום, 2 עלי דפנה, 5 גרגירי פלפל אנגלי

צרור קטן של עלי שמיר.

קוצצים את הכרוב לרצועות דקות או רחבות, מועכים מעט את הרצועות . ומכניסים לכלי מעוקר (עבר שטיפה מהירה עם מים רותחים) את התבלינים ומעט מהשמיר, מוסיפים את הכרוב מועכים פנימה ומניחים שמיר למעלה . מוסיפים מים מינרליים או מסוננים, על כל כוס מים כפית מחוקה של מלח איכותי (הימליה, מלח אטלנטי) בסוף מוסיפים כף חומץ תפוחים או חומץ טבעי אחר. לסגור ולהניח על צלחת (כי זה יוציא מים) למשך 5-9 ימים תלוי בעונה. ואז לשמור בקירור. לאכול כל יום 2-3 כפות של כרוב לבריאות הגוף והנפש.

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

סטרס
אורח חיים בריא
ליטל תורתי

סטרס על סטרואידים

הוא יכול להציל אתכם בעת סכנה, להעניק לכם את היכולת להתמודד בשעת מצוקה, לגרום לכם להגיב בזמן אמת ואפילו לעזור לכם לשבור שיאים. הסטרס הגופני

קרא עוד »
אורח חיים בריא
רוזמרין מגזין בריאות

"מהפכת האושר"

מהפכה שקטה אבל משמעותית לחייכם ולעולם כולו – בואו לשמוע קצת על משהו שכולנו רוצים, אבל לא תמיד דואגים להשקיע בו תשומת לב איריס שפירא

קרא עוד »
מתחשק לך אולי לדבר איתנו?

הגיע הזמן להיות
יותר מחוברים לאדמה

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר