בדידות

על היכולת להיות לבד

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

מחוויית בדידות כואבת, לעבר יכולת להיות לבד. תהליך חוויתי רגשי של מטופלת. היכולת להיות לבד היא יכולת שמתפתחת, קשורה לסביבה מיטיבה והיא סימן לבשלות רגשית.  זו יכולת שמאפשרת לא להרגיש בודד, גם כאשר אין נוכחות ממשית של עוד אדם בסביבה.

מתואר כאן מסע של אישה שהתפתחה בה היכולת הזו, תוך כדי תהליך טיפולי. בחוויה שלה היכולת הזו מתבטאת בלהתחבר אל עצמה, חוויה שהיא כמעט מדיטטיבית, ומאפשרת נינוחות ושלווה. קראנו לחוויה הזו "ממעמקים קראתיך".

בדידות היא חוויה כואבת. היא מצב שמבטא תחושת חוסר שייכות, ריחוק, מסיבות שונות. לרוב מתלווה לה כמיהה ליצירת קשר עם ידיעה שזה לא יקרה, וזו תחושה סובייקטיבית והיא יכולה להתרחש גם כשאדם נמצא בין הרבה אנשים. מצב רגשי חברתי לא קל.

לעומת זה, היכולת להיות לבד, זו יכולת, והיא בעצם סימן לבשלות רגשית, ויש לה היבטים חיוביים. היכולת הזאת, אינה מנוגדת ליכולת להיות יחד. ויניקוט אומר, שהיכולת הזאת תלויה בקיומו של אובייקט טוב במציאות הנפשית של האדם. זו יכולת שמתפתחת באורח פרדוקסלי, מחוויה של להיות לבד בנוכחות מישהו, או איזו שהיא הרגשה אמיתית, שיש שם מישהו, גם בהעדר נוכחות ממשית. זו תוצאה של בניית אמון בסביבה מיטיבה.

במאמר הקצר הזה, אני רוצה להתייחס ליכולת הזאת, בהקשר של עבודה טיפולית עם אישה בשנות הארבעים לחייה. עבורה, היכולת הזו להיות לבד, אפשרה לה לגלות את עולמה הפנימי, האישי, את החיים האישיים הרוחשים בתוכה. מתוך השיח שלה, מתוך הסיפור שעלה, היא הצליחה להתחבר לחוויה, לא כדי להזמין לקשר או תגובה, אלא כדי להאזין למילים שלה שנאמרו כמו מתוך מעמקים. קראנו לזה בשפה הייחודית שנוצרה: "חווית ממעמקים קראתיך". ניכר היה בפניה, בקולה, בשפת הגוף שלה, שיותר משהיא קרובה אל דמות המטפלת, היא קרובה בעת הזו אל עצמה.

זאת הייתה חוויה, שהיא תיארה אותה כייחודית ולא מוכרת. כאילו המילים בטון המיוחד הזה והמקצב השונה מהרגיל, עצרו איזה שהוא מרוץ פנימי שהיא הייתה מורגלת בו. משהו שבשיחות הראשונות איתה היא נהגה לכנות כמו מרוץ פנימי מטורף, חוסר יכולת לשלוט בסדר הדברים, כאוס כזה שבגללו היא רצתה את הטיפול. והיא אומרת, זו הייתה חוויה כמעט מדיטטיבית. משהו שהיה בו משום הרפיה של מתח, התכנסות פנימה והתחברות למעמקים האלה שקראנו להם "ממעמקים קראתיך". אוגדן קורא לזה בלשונו המאוד מיוחדת הנאה מכך שאין צורך לדעת.

וכן, הייתה שתיקה, והיא הייתה שתיקה אחרת. עמימות מעודנת שכזו, שנחוותה ברגע אחד כחוויה חושית, בגוף שלה, ובפניה המשתקפות בפניה של המטפלת שהייתה בהקשבה מלאה, לכל ניואנס מתוך כוונה להיות נוכחת בלא הפרעה חיצונית לחוויה הפנימית שלה. והשתיקה הזו הפעם הייתה לה נעימה. יכולת להיות לבד בנוכחות אחר. זו יכולת לשתיקה שהיא לא ביטוי להתנגדות.

שתיקה כזו של מטופל, יכולה מבחינתו להיות חוויה מיוחדת. חוויה של פעם ראשונה בחיים שהוא נמצא במקום שהוא יכול להיות לבד. היכולת הזאת, היא בעצם היכול להתחבר אל הלב. אל מי שאני באמת, אל העולם הפנימי שלי. זו היכול להיות במין שקט פנימי ללא קשר לדברים שקורים בחוץ. התבוננות פנימית. המקום הזה, של להיות קרוב למי ולמה שאני. דומה קצת לחלימה בהקיץ? אולי, יש בזה ממד של חלימה, אבל לא כזו כמו חלומות של שינה. להפך, זה בעצם, מה שאוגדן מכנה, לחלום את עצמנו לתוך קיום.

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
חורף
אורח חיים בריא
אירית ברקן

צמחי מרפא לחורף

החורף והגשם לא ממש הגיעו אבל מי שמתייצב ממש בזמן הן מחלות החורף –  הוירוסים והשפעת. כאן המקום להזכיר לכן/ם שיש פתרונות מצויינים לטיפול במחלות חורף ברפואת

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר