מליסה רפואית – צמח מרפא מרגיע  בטעם  קרטיב לימון-"רגיעון" טבעי

שתף אותנו עם חברים

שיתוף ב facebook

מאת:

מליסה רפואית(Melissa officinalis) היא צמח מרפא בן משפחת השפתניים. עם צמח זה טיפלו כבר מאות בשנים במצבי חרדה, לשיפור השינה ולשיפור העיכול. הצמח נחקר רבות ונמצא מועיל למטרות שצוינו.

ברפואת הצמחים המודרנית נחשבת המליסה לצמח עדין המותווה לטיפול בהפרעות עיכול, וכן בבעיות שמקורן בפעילות יתר של בלוטת התריס ומערכת העצבים.

  • החומרים הפעילים בצמח הם פלבונואידים ,טרפנים, פנולים פשוטים.
  • עשיר בנוגדי חמצון. יש בו חומצה קפאית וחומצה רוזמרינית, שהן נוגדות חמצון חזקות.
  • הצמח מכיל גם את החומר אאוגנול, חומר נוגד דלקות שעוזר להשקיט כאבים.
  • בצמח חומרים פעילים בעלי יכולות אנטי בקטריאליות ואנטי ויראליות והם מגנים על דופנות התאים.

השפעה ידועה בספרות המקצועית

אנטי-ויראלי, מחזק/מזין מערכת העצבים, מייזע, מווסת פעילות בלוטת התריס, מפיג גזים, מרגיע, נוגד עווית.

שימושים מקובלים עיקריים

טיפול באי-שקט, דיכאון ,חרדה,  נדודי שינה, קשיי עיכול ,גזים, יתר פעילות בלוטת התריס. כאבי ראש הנובעים ממתח, חום, אנטיויראלי.

שימושים מקובלים משניים

הרפס (חיצוני), עוויתות שרירים, פלפיטציות, תסמונת המעי הרגיז  (IBS).על רקע מתח.

מליסה והמערכת החיסונית

בטיפול מקומי משפרת אדמומיות וגרד בעור. כחלק מטיפול בדלקת גרון, חזרת והרפס.  וירוסים, שמרים, חיידקי סטרפטוקוקוס וחיידקי סטפילוקוקוס רגישים לחומרים המצויים במיצוי מליסה. צמח זה עשוי לעזור לסובלים גם מבעיות עיכול כרוניות.

שימושים עצמאים בביתmelissaBag

אפשר לגדל את מליסה בתנאים ביתיים בגינה ובעציץ ואפשר לרכוש בכל בית טבע כצמח יבש. מומלץ לשימוש ביתי בחליטה, 2-5 גרם לכוס חליטה 3 פעמים ביום.

  • חליטה ארוכה- למצות חומרים המועילים למערכת עיכול
  • חליטה קצרה  כדי למצות שמנים אתריים – להרגעה
  • בטיפול חיצוני מומלץ להניח את עלי הצמח על המקום הפגוע 3 עד 5 פעמים ביום. כך ניתן למקסם את פעולתו האנטי בקטריאלית. צמח קריר וארומטי, מקרר ,גם מייזע ,מוריד חום

לא מומלץ לנשים בהריון לקחת כמויות גדולות, כמויות קטנות לא יזיקו. ! לא מתאים לתת פעילות בלוטת התריס!! לאלו שמקבלים טיפול עם תחליפי הורמונים של בלוטת התריס. בטיפול בתינוקות וילדים יש לתת מינון מצומצם המתאים למשקל הילד. נשים מיניקות תצמצמנה אף הן את כמות הצמח הנלקחת.

melissaWithLemon

מחקרים מעניינים

  • במחקר שפורסם בשנת 2010 בעיתון Toxicology and Industrial Health  נבדקה יכולתו של צמח זה לספק הגנה בפני קרינה לעוסקים בצילומי רנטגן ומכשירים פולטי קרינה נוספים. המחקר הראה שנטילת 1.5 גרם מיצוי מליסה ב- 100 ג' משקה כל יום, במשך 30 יום, צמצמה חמצון יתר של שומנים בגוף ופגיעה ב- DNA.  הייתה עליה גם בחומרים נוגדי החמצון הטבעיים שבגוף, כמו קטלאזות, סופר אוקסיד דיזמוסטאז וגלוטטיון פראוקסידאז.
  • בגרמניה נערך, בשלושה בתי חולים ובמרפאה לטיפול במחלות עור, ניסוי מאוד נרחב לטיפול עם מיצוי של מליסה בחולים שסבלו מהרפס סימפלקס ומהרפס גניטאלי. הריפוי של מחלות אלו עם הצמח היה הרבה יותר מהיר ולא הייתה לאחר מכן חזרה של המחלה. טיפול עם צמח זה גם קיצר במידה רבה את משך המחלות הרפס סימפלקס בפה והרפס גניטאלי.
  • במחקר שפורסם בשנת 2008  בעיתון Phytomedicine  נמצא שצמח זה עזר במידה רבה לטיפול  במחלת הרפס סימפלקס. מחקר נוסף מאותה שנה מצא שצמח זה עוזר במידה רבה נגד מחלות ויראליות, חיידקי גרם-חיוביים ואף קנדידה.

קצת היסטוריה  

"מי מליסה כרמליתיים"( שכמובן הכיל בתוכו מליסה ) שמשו כתרופת-על לכל המחלות. מקור המשקה בנזירי המסדר הכרמליתי שנוסד במאה ה-13 על הר הכרמל, ומשם נפוץ לרחבי האימפריה הצלבנית.

 

מקורות מידע

על המחבר:

אולי יעניין אותך גם...

אורח חיים בריא
אירית ברקן

3 מאכלים בריאים שכדאי לוותר

3 המאכלים ♦️הבריאים♦️ שכדאי שתפסיקו לאכול !!! ♦️דייסת שיבולת שועל – קוואקר – דייסת שיבולת שועל נחשבה פעם למזון בריאות משהו בריא ומזין שהמליצו לסבתא

קרא עוד »
חורף
אורח חיים בריא
אירית ברקן

צמחי מרפא לחורף

החורף והגשם לא ממש הגיעו אבל מי שמתייצב ממש בזמן הן מחלות החורף –  הוירוסים והשפעת. כאן המקום להזכיר לכן/ם שיש פתרונות מצויינים לטיפול במחלות חורף ברפואת

קרא עוד »
מוזמנים לטעום ולעקוב לקראת הריטריט הבא
הצטרפות לצוות ניהול המגזין

תפריט נגישות

הצטרפו לניוזלטר ולמדו לחיות חיים בריאים יותר